Oppositieraadslid Paul Haustraete (LEEF!) trok in de gemeenteraad van 20 mei fel van leer tegen de aanpassing van het fietspad aan de Hoogstraat-Ternatstraat. Volgens hem werd de bescherming voor fietsers grotendeels weggehaald om nieuwe bedrijven vlotter bereikbaar te maken.
Paul Haustraete wees op de clash met het mobiliteitsplan, dat net inzet op betere fietsinfrastructuur. Volgens hem bewijst dit dossier hoe snel mooie beleidswoorden sneuvelen zodra beton en bedrijfsverkeer opduiken.
Volgens het oppositieraadslid had de ontsluiting beter via de Ternatstraat gekund. Wat nu overblijft, noemde hij een schaamlapje van veiligheid.
Schepen Evi Baeyens (CD&V) verwees naar de nood aan zwaar vervoer voor een bedrijf. De ingreep is vergund en besproken met de politie, zei ze. Een alternatief via de Ternatstraat noemt ze onhaalbaar.
Opvallend: Schepen Baeyens gaf ook toe dat de situatie niet strookt met het mobiliteitsplan. Daarmee wordt dit dossier vooral een pijnlijke illustratie van een bestuur dat fietsveiligheid belooft, maar beton legt.
De vraag is nu of het bestuur die fout rechtzet, of fietsveiligheid opnieuw ondergeschikt maakt aan gemak en bedrijfsverkeer.
Raadslid Haustraete had nog een simpele test voor het bestuur: fiets zelf eens richting Zottegem en oordeel daarna opnieuw over de veiligheid.
